Jak przygotować rower do wyprawy?

O tym, czy wyprawa rowerowa jest udana decyduje nie tylko atrakcyjność terenów, które przemierzasz, ale również niezawodność sprzętu, na którym wybierasz się na aktywne wakacje. Wystarczy sobie wyobrazić zerwany łańcuch w środku leśnej głuszy, którą kilkugodzinny spacer oddziela od najbliższej miejscowości, by dostrzec, że nie samymi widokami cieszy się rowerzysta. Mniej dramatycznym przykładem usterki napędu jest rozregulowana przerzutka, która skutecznie uprzykrza jazdę, samodzielnie zmieniając biegi, i bynajmniej nie czyni tego rozmysłem właściwym nowoczesnym, automatycznym skrzyniom biegów. Lista podobnych i wcale nierzadkich defektów jest długa, a wszystkie mają wspólny mianownik – zrujnowane wakacje na rowerze.

Dlatego warto przed wyjazdem zatroszczyć o sprawdzenie stanu technicznego roweru i przygotowanie podręcznego zestawu naprawczego.

IMG_6099

Jaki rower wybrać?

Przede wszystkim należy jednak wyjść od podstawowego pytania: „Jakiego typu rowerem wybrać się na aktywne wakacje?”. Oczywiście, szlaki rowerowe mogą różnić się od siebie w znacznym stopniu, dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Bezpiecznie jest jednak założyć, że na większości z nich idealnie sprawdzi się rower trekkingowy.

Rowery trekkingowe stworzono z myślą o długich podróżach, dzięki czemu znajduje się w nich wiele rozwiązań, ułatwiających pokonywanie wielokilometrowych szlaków. Najważniejsze z nich to:

  • geometria ramy zaprojektowana w taki sposób, by na rowerze siedziało w wygodnej pozycji, która nie obciąża nadmiernie pleców i jednocześnie pozwala na efektywne pedałowanie
  • napęd o szerokiej rozpiętości przełożeń, dzięki czemu z łatwością podjedziesz pod wzniesienie, nie natrafisz na problem z utrzymywaniem prędkości na prostej i nie zabraknie Ci szybkiego biegu na zjazdach
  • hamulce typu V-brake zatrzymujące rower z przyzwoitą siłą i jednocześnie odznaczające się prostą w naprawach budową oraz względną bezawaryjnością
  • akcesoria obejmujące wszystko, co niezbędne w wyprawach rowerowych, czyli błotniki, bagażnik na sakwy, oświetlenie zasilane dynamem lub prądnicą w przedniej piaście
  • amortyzator przedni skutecznie niwelujący część drgań przenoszonych z nierównej nawierzchni na nadgarstki i ramiona rowerzysty
  • 28-calowe koła ułatwiające utrzymywanie prędkości na długich trasach
  • uniwersalne opony sprawdzające się praktycznie na wszystkich typach nawierzchni (z wykluczeniem luźnego piachu i głębszego błota)

ETS8561Jakich rowerów unikać?

Bezwzględnie należy się wystrzegać tanich rowerów z hipermarketów. Wątpliwa jakość wykonania ram i podzespołów takich rowerów sprawia, że jazda na nich ani nie jest zajęciem bezpiecznym, ani nie należy do przyjemnych rozrywek. Ramy takich rowerów nie są testowane pod kątem odporności na standardowe obciążenia, jakim rower jest poddawany podczas zwykłej eksploatacji. Dlatego pęknięcia spawów na łączeniach poszczególnych rur wcale nie należą do rzadkości. Co więcej, geometrie ram takich rowerów pozostawiają wiele do życzenia, ponieważ bardzo trudno znaleźć na nich pozycję, w której można byłoby zasiąść wygodnie za kierownicą. A przecież nieobciążająca pleców pozycja ma kluczowe znaczenie dla komfortu rowerzysty podczas długich wypraw. Na jakość takich podzespołów jak przerzutki, hamulce, koła itd. wypada już tylko spuścić zasłonę milczenia.

Co sprawdzić w rowerze?

Przed wyjazdem warto oddać rower na przegląd do profesjonalnego serwisu. Jeśli jednak wolisz samodzielnie doglądać swojego roweru, kompleksowy przegląd powinien objąć następujące czynności serwisowe:

Gdy trasa Twojej wyprawy rowerowej biegnie szutrowymi drogami lub leśnymi duktami, warto rozważyć zakup opon z kilkumilimetrową wkładką antyprzebiciową. Na nawierzchniach tego typu szlaków bardzo często znajdują się kolce, kamyczki z ostrymi krawędziami lub kawałki szkła. We wszystkich przypadkach opona z wkładką powinna ochronić dętkę przed przebiciem. 

  • sprawdzenie stanu łańcucha
  • sprawdzenie stanu zębatek korby i kasety (wielotrybu na tylnej piaście)
  • regulacja przerzutek
  • regulacja hamulców
  • sprawdzenie i ewentualna regulacja luzów sterów
  • kontrola i ewentualna regulacja luzów łożysk piast kół
  • sprawdzenie stanu ogumienia pod kątem pęknięć lub rozcięć opon i dętek
  • kontrola geometrii kół i ewentualne centrowanie obręczy
  • kontrola sprawności oświetlenia
  • sprawdzenie i ewentualna regulacja luzów suportu rowerowego

Szczegółowe instrukcje przeprowadzania każdej z tych czynności serwisowych znajdziesz w internecie.

www.visitdenmark.dk, fot. Niclas Jessen 36Jakie narzędzia i części zabrać ze sobą na wyprawę?

Nawet najlepiej przygotowany rower może zawieść, warto więc zabezpieczyć się na taką ewentualność i zabrać ze sobą podstawowe narzędzia oraz części, które pozwolą na wykonanie prostych czynności serwisowych na trasie. Obowiązkowo, na wyposażeniu podręcznego zestawu naprawczego powinny znaleźć się:

  • scyzoryk rowerowy z kluczami imbusowymi 3, 4 i 5 mm oraz śrubokrętem płaskim i krzyżowym, który pozwala na dokręcenie lub odkręcenie oraz regulację większości części w nowoczesnych rowerach
  • w przypadku starszych rowerów warto ze sobą zabrać klucz płaski do okręcania kół (najczęściej o szerokości 15 mm)
  • skuwacz do łańcucha, dzięki któremu w przypadku zerwania łańcucha pozbędziesz się uszkodzonego ogniwa
  • spinka do łańcucha, która pozwoli Ci na wygodne zastąpienie uszkodzonego ogniwa. (W większości rowerów występuje jeden z trzech typów łańcucha, mianowicie łańcuch 7-8, 9 lub 10-rzędowy. Każdy z nich różni się od siebie szerokością i do każdego z nich należy dobrać odpowiednią spinkę).
  • co najmniej jedna dętka rowerowa (dobrana do szerokości opon i wielkości kół)
  • zestaw łatek do dętek
  • łyżki do opon, dzięki którym z łatwością ściągniesz oponę z obręczy podczas wymiany dętki
  • smar do łańcucha – w większości przypadków optymalnym wyborem jest suchy smar teflonowy
  • pompka do opon
  • zapasowy zestaw baterii, gdy nie używasz oświetlenia zasilanego dynamem lub prądnicą w przedniej piaście

Jeśli planujesz wyprawę rowerem po Skandynawii, Unity Line ma dla Ciebie ofertę specjalną:

0 zł za przewóz roweru promem na trasie Świnoujście-Ystad

Sprawdź szczegóły!

 

fot.: Pal Bugge/Innovation Norway, Johan Willner, Niclas Jessen/VisitDenmark

Kontakt