Okiełznać wodę. Mosty w Danii

Most biegnący nad taflą głębokiego żywiołu wody, spinający dwa odległe brzegi. Jedno z najbardziej niezwykłych osiągnięć architektury. Dowód na to, że kreatywność, śmiały pomysł i wiara w możliwości są w stanie przekroczyć każdą granicę.

Z pozoru tylko prozaiczne budowle, łączące dwa brzegi, nabierają szczególnego znaczenia w Danii. Patchwork 443 duńskich wysp to prawdziwe wyzwanie dla współczesnych inżynierów, choć odważne konstrukcje powstawały tu od pokoleń. Mosty łączą cały kraj. Stały się nieodłączną częścią krajobrazu, a zarazem znakiem rozpoznawczym. Każdy z nich jest symbolem swoich czasów. Wiele spośród nich można zaliczyć do architektonicznych arcydzieł.

Stalowy kolos

iStock_000003766943Large

most Øresund

Najbardziej spektakularnym mostem Danii jest niewątpliwie Øresund – most rozciągający się między brzegami Danii i Szwecji. Odważny projekt łączący Kopenhagę i Malmö przyjął postać najdłuższego mostu na świecie łączącego dwa państwa. Jedno przęsło ma długość pół kilometra. Na 160 stalowych linach podwieszono 1900 metrów drogi i torów kolejowych.

Rozpostarty na wysokości 60 metrów nad słynącą ze złej pogody cieśniną Sund znika po stronie duńskiej w wyjątkowym tunelu. Brawurowe przedsięwzięcie wymagało ogromnych nakładów finansowych, usypania 4 kilometrowej wyspy, pokonania licznych trudności.

Rezultat jest nie do przecenienia. Zapierająca dech w piersiach konstrukcja i niezwykłe osiągnięcie techniki staje się zarazem gwarantem integracji i rozwoju gospodarczego dla obu połączonych brzegów.

Dwa w jednym

Kolejnym olbrzymem wśród duńskich mostów jest Most Dużego Bełtu (Storebæltsbroen), który łączy Zelandię i Fionię, czyli zachodnią i wschodnią część kraju. W rzeczywistości budowla składa się z dwóch mostów – Mostu Zachodniego (Vestbroen) i Mostu Wschodniego (Østbroen) zbiegających się na wysepce Sprogø. Jego wschodnia część jest najdłuższym mostem wiszącym w Europie i trzecim pod względem długości mostem wiszącym na świecie. Długość całej przeprawy wynosi ok. 17 km.

Królewskie, zwodzone, rowerowe

Sigfrid Lundberg

most Langebro

Budowa przeprawy przez kolejne akweny jest niezbędna w Danii. Duże i małe mosty łączą wyspy między sobą i wyspy ze stałym lądem – mosty zespalają cały kraj.

Mosty Farø, Jutlandii i Zelandii ułatwiają przeprawę przez fiordy, cieśniny i zatoki. Perłą wśród nich jest łączący Zelandię z wyspą Møn piękny łukowy Most Królowej Alexandriny.

Zachwyt budzą rowerowe mosty Kopenhagi, surowa konstrukcja Munkholm nad fiordem Isefjord czy kopenhaski zwodzony most Langebro.

Mosty nie tylko łączą to, co rozdzielone, ale również otwierają nowe horyzonty. Dania jako kraina mostów staje się w szczególny sposób krajem bez granic…

Joanna Lewicka

fot.: iStock, Sigfrid Lundberg/VisitDenmark

Kontakt