Copenhagen International School, czyli szkoła-marzenie

Odwiedź z nami Kopenhagę! Po pierwsze dlatego, że znajdziesz tu słynne zabytki: Pałac Królewski Amalienborg, Zamek Christiansborg, fontannę bogini Gefion. Po drugie: odwiedzisz designerskie butiki na najstarszym i najdłuższym w Europie deptaku staromiejskim Strøget. Po trzecie: zrelaksujesz się w jednej z kafejek w XVIII-wiecznej dzielnicy portowej Nyhavn i podczas degustacji w Muzeum Fabryki piwa Carlsberg.

Wyobraźmy sobie szkołę, która u podstaw zakłada, by każdy uczeń czuł się w niej jak w domu. Szkołę taką stworzono w Kopenhadze. Z jednej strony do jej budowy użyto możliwie jak najwięcej naturalnych materiałów, a z drugiej wykorzystano najnowocześniejsze energooszczędne technologie i rozwiązania wspomagające naukę – inspirujące, wzbudzające ciekawość i pobudzające kreatywność.

Kopenhaga i szkoła pełna życia

Copenhagen International School to jedna z najnowocześniejszych szkół na świecie. W jej nowym budynku uczyć się będzie ponad 1000 uczniów z całego świata (ponad 80 narodowości). Gmach robi wrażenie nie tylko pod kątem zastosowanych rozwiązań architektonicznych. Cały budynek to potężna inwestycja, która u podstaw zakłada, by przestrzeń była na tyle przyjazna uczniom, by czuli się w jej wnętrzu jak w domu, mogąc rozwijać swoje umiejętności, jednocześnie ciesząc się pełnym komfortem. Dlatego też system edukacyjny i sam budynek zostały zaprojektowane w taki sposób, by podzielić uczniów na cztery kategorie wiekowe. Każda z nich ma wydzieloną odrębną wieżę – trochę jak w Harrym Potterze, z tym że uczniów podzielono według wieku – przedszkole, podstawówka, gimnazjum, liceum. Każda grupa wiekowa stanowi osobną społeczność, która się dobrze zna i wzajemnie wspiera, dając poczucie przynależności do szkoły jako całości. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że dziecko które zacznie w tej szkole edukację na etapie przedszkolnym, aż do egzaminu dojrzałości spędzi w niej prawie całe szkolne życie. To sprawia, że dzieci mocno identyfikują się z CIS oraz samą społecznością uczniowską, która zakłada naukę i integrację w grupach do 100 osób. 150 osób jest wg skali Dunbara maksymalną liczbą, z którą człowiek może nawiązać szerokie relacje społeczne. Tu więc jest położony nacisk na relacje w szkole, co nikogo nie dziwi – u podstaw wartości szkoły jest wspieranie się wzajemnie uczniów. Każdy przecież wie, że w dobrej atmosferze dobrze się uczy i chętnie spędza czas.

Technologie wspierające naukę

Budynek został zaprojektowany tak, by w każdej części odpowiadającej grupie wiekowej znajdowały się wszystkie wspierające uczniów rozwiązania. Jednym z nich – niemal najważniejszym jest oświetlenie. Właściwe światło dodaje energii i zapału do nauki zwłaszcza podczas zimy, dlatego architekci zwrócili na nie szczególną uwagę. Równie ważnym elementem jest odpowiednia temperatura – na miejscu musi być nie za ciepło i nie za zimno – w sam raz, by efektywnie się uczyć. Kolejnym aspektem jest natlenienie, o które też zadbano. Zastosowanie tych rozwiązań pozwala żyć w większej równowadze, a przecież zrównoważony rozwój uczniów jest dla założycieli szkoły najważniejszy. Szkoła obudowana została panelami słonecznymi, które zapewniają dostawy prądu przez cały rok, a w słoneczne dni zapewniają cień i chłód. Jeśli natomiast chodzi o pomoce dydaktyczne, to w szkole mnóstwo jest tablic interaktywnych z których można korzystać podczas zajęć. Infrastruktura to jednak nie tylko klasy. Są tu teatr na 350 osób, studia muzyczna, labolatoria naukowe, centrum fitness, sale gimnastyczne i boiska. Jest także ogród, szklarnia oraz stołówka wytwórcza oraz dydaktyczna. W obu panuje się także nad wykorzystaniem odpadów dbając, by wszelkie resztki ze stołówki trafiły do przetworzenia na paszę dla świń. W ten sposób budowane jest poczucie odpowiedzialności za szkołę, ale tez za świat w którym żyjemy oraz innych ludzi.

CIS – the story of our new campus from Copenhagen International School on Vimeo.

Społeczność uczniów w Kopenhadze

Społeczność CIS składa się nie tylko z uczniów, ale też rodziców, którzy z zachwytem patrzą na osiągnięcia tej organizacji. Pewnie dlatego szkoła stała się miejscem spotkań rodzin i co zauważalne rodzice chętnie przychodzą po swoje pociechy przed czasem, by nacieszyć się niesamowitą atmosferą tego miejsca. I o to właśnie chodzi w CIS. Wszyscy – zarówno uczniowie, jak i rodzice – czują się odpowiedzialni za klimat, jaki tworzą w szkole, doceniając jej niezwykłość i otwartość.

Niewątpliwie uczniowie tej szkoły to farciarze, tym bardziej, że położenie szkoły nad samym nabrzeżem jest niesamowite. Kto chciałby odwiedzić Kopenhagę i zobaczyć na własne oczy tę niezwykłą szkołę zapraszamy na rejs promem Unity Line do Kopenhagi.

Autor: Agnieszka Ościłowska
Źródło: www.cis.dk

Kontakt