Skandynawski styl obecny jest nie tylko w aranżacjach wnętrz, lecz także w modzie. W Europie Północnej znajdziemy wiele mniej lub bardziej znanych marek modowych, które cieszą się popularnością na całym świecie. Skandynawia to nie tylko H&M, choć nie da się ukryć, że jest to jedna z najsłynniejszych marek odzieżowych w Polsce i Europie. Poniżej znajdziesz kilka najciekawszych propozycji prosto ze Szwecji, Norwegii i Danii!

H&M

Na początek najpopularniejsza skandynawska marka, której nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Można się kłócić, co jest bardziej szwedzkie, H&M czy IKEA, jednak trudno znaleźć osobę, która choć raz nie była w jednym z tych sklepów. Historia H&M rozpoczęła się w 1947 roku, kiedy to założyciel marki, Erling Persson, wpadł na pomysł stworzenia sklepu z wysokiej jakości odzieżą w korzystnych cenach. Pierwszy sklep Hennes został otwarty w tym samym roku w Västerås i początkowo sprzedawano w nim wyłącznie odzież damską (szwedzkie hennes oznacza „dla niej”). Ubrania dla mężczyzn znalazły się w ofercie sklepu dopiero w 1968 roku, kiedy Persson nabył sklep Mauritz Widforss. Wtedy to powstała obecna nazwa Hennes & Mauritz, czyli H&M.

Na całym świecie znajduje się obecnie ok. 5000 sklepów H&M, a pierwszy H&M w Polsce   otwarto w 2003 roku. Oprócz odzieży dla kobiet i mężczyzn w ofercie marki znajdują się także ubrania dla dzieci i niemowląt, odzież sportowa oraz akcesoria do domu (H&M Home).

W skład H&M Group wchodzą inne znane marki:

  • COS – pierwszy sklep COS otwarto na londyńskiej ulicy Regent Street w 2007 roku, a cztery lata później marka rozpoczęła sprzedaż online. COS działa na terenie Europy, Azji, Ameryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Australii, oferując podstawowe elementy odzieży dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Marka łączy trwałość z ponadczasowym designem.
  • & Other Stories – działająca od 2013 roku marka oferuje szeroki wybór butów, torebek, akcesoriów, kosmetyków, bielizny, biżuterii i odzieży dla kobiet. Atelier marki znajdują się w Paryżu, Sztokholmie i Los Angeles, a sklepy & Other Stories zlokalizowane są w Europie, USA i Azji.
  • Monki – pierwszy sklep Monki otwarto w 2006 roku w szwedzkim Göteborgu, który jest siedzibą marki. Brand ma swoje sklepy w Europie i Azji, a ofertę kieruje przede wszystkim do młodych kobiet. Odzież Monki to połączenie skandynawskiego stylu ze stylem ulicznym.
  • Weekday – założona w 2002 roku marka tworzy kolekcje inspirowane kulturą młodzieżową i stylem ulicznym. Oferta Weekday jest skierowana do kobiet i mężczyzn. Pierwszy sklep w Sztokholmie nosił nazwę Weekend i był otwarty wyłącznie w soboty i niedziele.
  • ARKET – działająca od 2017 roku marka oferuje odzież damską, męską i dziecięcą, a także akcesoria do domu. Celem ARKET jest dostarczanie wysokiej jakości produktów w przystępnych cenach, które mogą być używane przez długi czas. Główna siedziba ARKET znajduje się w Sztokholmie, choć pierwszy sklep został otwarty na Regent Street w Londynie.

Fjällräven

Choć nazwa tej marki wygląda jak łamaniec językowy, w rzeczywistości nie jest wcale tak trudna do wymówienia. Pomijając niuanse związane z wymową szwedzkiego ä, fjällräven czytamy po prostu jak ‘fjelrewen’. Nazwa ta w języku polskim oznacza lisa polarnego, który zresztą znajduje się w logo marki. Brand został założony w 1960 roku przez Åke Nordina.

Choć marka zajmuje się również projektowaniem odzieży trekkingowej, jej najpopularniejszym produktem jest plecak Fjällräven Kanken, który powstał w celu zniwelowania wad postawy u nastolatków ze Szwecji. Choć projekt ten ma już ponad 40 lat, nadal cieszy się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. Plecaki Fjällräven Kanken można z powodzeniem spotkać również na polskich ulicach.

Ich cechą szczególną jest wodoodporny materiał Vinylon F, duża komora zapinana na zamek, mniejsza komora z przodu oraz dwie kieszenie boczne. Do tego praktyczny uchwyt i charakterystyczne biało-czerwone logo z lisem polarnym. Marka angażuje się w ochronę środowiska, a w swojej kolekcji ma także serię plecaków Re-Kanken, uszytych w 95% z materiałów pochodzących z recyklingu i barwionych przy mniejszym zużyciu wody.

Stutterheim

Szwedzka marka Stutterheim specjalizuje się w odzieży i akcesoriach przeciwdeszczowych. Pomysł na biznes powstał na małej wyspie Arholma (położonej w archipelagu sztokholmskim), kiedy założyciel brandu, Alexander Stutterheim, znalazł płaszcz przeciwdeszczowy swojego niedawno zmarłego dziadka. Był to klasyczny płaszcz rybacki – ciężki, wytrzymały i ponadczasowy – który stał się inspiracją do stworzenia pierwszego płaszcza Stutterheim w 2010 roku. W ofercie marki oprócz damskich, męskich i dziecięcych płaszczy znajdują się także stylowe kalosze, wodoodporne torby i plecaki, kapelusze bucket hat, akcesoria rowerowe, szale, odzież oraz wodoodporne ubranka dla psów. W 2014 roku Stutterheim wspólnie z Volvo stworzył autorski pokrowiec samochodowy. Płaszcze marki noszą takie gwiazdy jak Kanye West, Natalie Portman, Selena Gomez czy Julia Roberts.

Kappahl

Popularna w Polsce marka Kappahl również pochodzi ze Skandynawii. Jej historia rozpoczęła się w 1953 roku, kiedy to Per-Olof Ahl otworzył w jednej z piwnic Göteborga sklep z płaszczami. Założyciel Kappahl wcześniej pracował jako sprzedawca obwoźny i w całym kraju widział kobiety w starych, zużytych płaszczach. Zdając sobie sprawę z tego, że płaszcz jest dość dużym wydatkiem, postanowił stworzyć sklep, który będzie sprzedawał elegancką odzież w przystępnej cenie. Przyświecała mu myśl, że płaszcz nie powinien kosztować więcej niż 139 koron (ok. 65 zł).

Nazwa marki została wymyślona przez prasę – sklep Pera-Olofa stał się tak popularny, że gazety nadały mu przydomek „Kapp-Ahl”, czyli „Ahl od płaszczy”. W miarę upływu lat oferta marki zaczęła się powiększać o kolejne produkty dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Sklepy Kappahl znajdują się w Szwecji, Norwegii, Finlandii i Polsce. Kappahl angażuje się w zrównoważoną produkcję odzieży: już w 1993 roku marka wprowadziła pierwszą kolekcję odzieży ekologicznej, a w 1999 roku otrzymała certyfikat ekologiczny – jako pierwsza na świecie sieć odzieżowa.

Helly Hansen

Norwegowie specjalizują się w odzieży trekkingowej, dlatego nic dziwnego, że jedna z najsłynniejszych marek outdoorowych ma siedzibę w Oslo. Wszystko zaczęło się w 1877 roku, kiedy to Helly Juell Hansen stworzył pierwsze kurtki olejakowe, spodnie, zydwestki i plandeki dla rybaków. Obecnie marka ma w swojej ofercie szeroki wybór odzieży oraz akcesoriów dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Są to przede wszystkim produkty dla osób ceniących sport i aktywny odpoczynek na wodzie, lądzie lub w górach. Helly Hansen produkuje także akcesoria, w tym torby, plecaki, nerki, paski, parasole, kamizelki ratunkowe i odzież do sportów wodnych.

Dale of Norway

Norwegia kojarzy się nie tylko z aktywnościami outdoorowymi, lecz również z wysokiej jakości odzieżą wełnianą. Jedną z najpopularniejszych marek jest Dale of Norway, założona w 1872 roku przez Petera Jebsena w Dale. Początkowo w fabryce produkowano wyłącznie tekstylia z ręcznie tkanej przędzy, a po II wojnie światowej marka rozpoczęła eksport dzianinowych swetrów. Dale of Norway to oficjalny producent swetrów olimpijskich i mistrzostw świata dla norweskiej narodowej drużyny narciarstwa alpejskiego. Oferta marki obejmuje odzież damską, męską i dziecięcą, w tym kurtki, swetry, sukienki, spodnie i akcesoria. Ich cechą charakterystyczną są typowe norweskie wzory.

Ganni

Ganni to duńska marka odzieżowa dla kobiet, założona w 2000 roku przez Fransa Truelsena jako linia odzieży kaszmirowej. Dziewięć lat później brand został przejęty przez Nicolaja i Ditte Reffstrup. Ganni to luksusowa marka z przystępnymi cenami, która plasuje się pomiędzy sieciówkami typu Zara a domami mody, takimi jak Dior. Oferta Ganni obejmuje szeroki wybór odzieży, obuwia i akcesoriów damskich. Marka skupia się w największym stopniu na kolekcjach sukienek i butów, choć w ofercie Ganni znajdziemy też T-shirty, spodnie, spódnice, stroje kąpielowe, bieliznę, dzianinowe swetry, a nawet świece, etui do telefonu czy portfele.